Очевидно, що не всі компанії зможуть вижити у кризових умовах. Це буде призводити до перерозподілу власності. Більш успішні компанії поглинатимуть менш успішні.
Фото Прес-служби президента. Віктор Пінчук і Джордж Сорос.
криза - це не завжди погано. Поки одні підприємства втрачають прибутки, звільняють робітників та банкрутяться, інші отримують можливість захопити більшу частку ринку і збільшити прибутки. Зрештою, всі, хто "доживе" до її закінчення стануть переможцями, маючи кращі законодавчі умови праці та менше конкурентів.
В першу чергу криза активізує сектор злиття та поглинань (M&A), прогнозують експерти. "Очевидно, що не всі компанії зможуть вижити у кризових умовах. Це буде призводити до перерозподілу власності. Більш успішні компанії поглинатимуть менш успішні", - вважає експерт Інституту економічних досліджень та політичних консультацій Дмитро Науменко. І вже найближчим часом нас очікує зростання кількості угод зі злиття та поглинання компаній.
Обезцінені та збанкрутілі підприємства виставлятимуть на продаж. А скуповуватимуть їх компанії, що мають значний запас коштів, або активів, які в будь-який момент можна перетворити на кошти. Найбільше це стосуватиметься банків та металургії.
"Криза дозволяє сконцентрувати власні ресурси та зменшити видатки. Це дозволить у довгостроковому періоді працювати зі споживачем на більш високому рівні", - вважає народний депутат, заступник голови Комітету Верховної Ради з питань економічної політики Ірина Акімова. В цьому сенсі, найпотужніші підприємства завдяки кризі стануть ще багатшими.
Тож ринок злиття та поглинань, обсяг якого на початку року впав майже втричі (за інформацію "M&A-Intelligence" в першому півріччі було укладено 23 угоди на 2,29 мільярди гривень, а за той же період 2007 року - 43 угоди на 6,05 мільярдів), найближчим часом так само стрімко зросте. А його активізація дасть змогу заробити ряду фахівців, що обслуговують відповідні угоди. Тож юристи та оцінювачі без роботи не залишаться.
Обсяг цього ринку в нинішніх умовах експерти прогнозувати не беруться: надто важко підрахувати вартість компаній.
Найбільше виграють інвестори з вільними коштами, що отримають можливість придбати державні підприємства. Адже необхідність наповнення Стабілізаційного фонду, створеного відповідно до антикризового закону, змусить таки розблокувати приватизаційний процес в державі. Придбати ж ці підприємства, на переконання експерта Центру перспективних досліджень Олександра Жолудя, можна буде в рази дешевше, ніж в докризовий період.
Крім того, справжній бум можна очікувати на ринку колекторських послуг. Ще в серпні генеральний директор "Європейського агентства з повернення боргів" Олександр Ільчук прогнозував збільшення проблемної заборгованості українців перед банками до 28 мільярдів гривень, або 17%.
І хоча Національний банк України та Асоціація Українських банків називають значно менший розмір заборгованості (1,5-1,7%), вже зараз, за словами економічного експерта Дмитра Науменка, банки передають колекторським компаніям значну частину своєї заборгованості.
Нині в Україні діє менше п'ятдесяти колекторських фірм. Для порівняння, в сусідній Польщі - 600 таких компаній. Тож українським колекторам криза дає суттєвий поштовх для розвитку.
До того ж висока імовірність зростання боргів громадян не лише перед банками, а і перед страховими компаніями та житлово-комунальними господарствами.
Шанс для кращого розвитку отримують і українські виробники споживчих товарів. З одного боку, попит на продукти харчування, одяг та взуття, залишатиметься, за прогнозами фахівців, сталим. З другого - імпорт цих товарів в Україну може бути суттєво скорочено.
Самі ж споживачі теж можуть розраховувати на зиск від кризи: експерти очікують зниження цін на товари другої необхідності. "Попит на них буде падати в першу чергу, бо коли падають доходи населення, люди скорочуватимуть перш за все купівлю товарів довгострокового використання", - каже економічний експерт Дмитро Науменко.
Втім, переліченими гравцями перелік "переможців кризи" не вичерпується. За словами нардепа Ірини Акімової, в будь-якій галузі зараз знайдуться підприємства, які отримають зиск. Хоча б через те, що позбудуться конкурентів та завоюють ринок. Втім, це стосується лише тих бізнесменів, які готові змінюватися та продукувати нові ідеї.
|